Jak dobrze zbilansować posiłek?

Kategoria: Blog

Jabłka

Każdy organizm potrzebuje substancji odżywczych do prawidłowego funkcjonowania, węglowodanów i lipidów do zasilania energetycznego, protein i kwasów tłuszczowych do budowania oraz witamin i minerałów do regulowania i właściwej pracy całego systemu. Dlatego, aby zachować zdrowie i dobrą kondycję, należy dostarczać swemu organizmowi powyższe substancje w określonych proporcjach. Najlepszym sposobem jest stosowanie dobrze zbilansowanej diety, zawierającej właściwy stosunek: produktów zbożowych, warzyw i owoców, nabiału i mleka, mięsa i ryb oraz niewielkich ilości tłuszczu, cukru i soli. Produkty te tworzą tzw. piramidę żywności, która powinna być dostosowywana do potrzeb każdego indywidualnie. Zbilansowana dieta jest zróżnicowana i ma dostarczać 6 razy dziennie węglowodany, 5 razy warzywa i owoce, 2 razy nabiał i inne źródła protein oraz od 15 do 25 g tłuszczów. Poza trzymaniem się proporcji najważniejszym jest, aby się nie objadać na zapas, a jeść jedynie tyle, żeby utrzymać wagę. Pod względem energetycznym (zapotrzebowanie kaloryczne) posiłki można podzielić na 4-5 dziennie wg następującego klucza: śniadanie – około 25%, drugie śniadanie – 10%, obiad – 30%, podwieczorek – 10% i wreszcie kolacja – 25%.

Przykłady dobrze zbilansowanych posiłków

W zbilansowanej diecie można w zasadzie jeść wszystko, ważne jest jednak, które składniki można łączyć ze sobą oraz czy przestrzegamy GDA (czyli dziennego zapotrzebowania na dany składnik). I tak, powinno się unikać pszennego pieczywa na rzecz pełnoziarnistego i razowego, dobrze jest łączyć makarony i warzywa (błonnik i skrobia pomagają w trawieniu), złym połączeniem jest zaś mięso i ser oraz (!) kawa i mleko. Przykładem zdrowych obiadów mogą być: kotlety drobiowe z purée ziemniaczanym i gotowanymi na parze warzywami, wieprzowina w sosie własnym z kaszą jęczmienną lub ryżem oraz surówką z kapusty i marchwi, cielęcina w potrawce z warzywami i brązowym ryżem lub pełnoziarnistym makaronem, pstrąg pieczony, ryż naturalny, warzywa sauté.